
Poligrafia jest jedną z technologii druku, pozwalającą na produkcję różnego rodzaju gadżetów i drobnych przedmiotów z kolorowymi nadrukami. Ze względu na duże możliwości, które daje, poligrafia jest bardzo chętnie wykorzystywana w reklamie i marketingu. Nowoczesne narzędzia poligraficzne umożliwiają bowiem szybki i tani druk plakatów, ulotek, zakładek i wielu innych akcesoriów, które mogą być wykorzystane w celach promocji marki, produktu lub usługi. Wspomniane duże możliwości oferowane przez poligrafię są wykorzystywane przez wyspecjalizowane firmy, operujące w obszarze marketingu.
Firmy te to agencje reklamowe. Prawie każda agencja reklamowa specjalizuje się w pewnym konkretnym obszarze działań marketingowych, w tym m. in. w poligrafii. Specjalizacja polega w tym przypadku na pozyskiwaniu klientów zainteresowanych emisją materiałów poligraficznych. Agencja reklamowa zajmująca się tymi zagadnieniami bądź posiada własną drukarnię poligraficzną, bądź też współpracuje z niezależną drukarnią. W obu przypadkach proces powstawania materiałów z wykorzystaniem technologii poligraficznych na potrzeby marketingu wygląda podobnie. Pierwszym etapem jest pozyskanie zainteresowanego klienta, następnie uzgodnienie rodzaju, formy i ilości materiałów, a następnie druk. Ostatnim etapem jest dystrybucja.
Materiały poligraficzne najczęściej wykorzystuje się w kampaniach reklamowych w przestrzeni miejskiej. Mogą nimi być np. wspomniane plakaty, bilboardy, banery, itp. Bez względu na to czy dana agencja reklamowa dysponuje własną drukarnią, czy też współpracuje z niezależną, jakość druku ma podstawowe znaczenie. Jakość ta jest gwarantowana przez nowoczesne narzędzia, które obecnie wykorzystuje poligrafia.
Popularność poligrafii w reklamie, jak wspomniano, bierze swój początek w niskich kosztach kampanii z udziałem materiałów poligraficznych. Drugim powodem powszechności stosowania tej technologii druku jest duża grupa potencjalnych klientów spotykających się z rozmieszczoną w przestrzeni miejskiej reklamą. Ponieważ są to czynniki, które nie ulegają zmianie, należy się spodziewać, że popularność poligrafii będzie dalej rosła.